لهستان نیروگاه‌های هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد

دولت لهستان به منظو اجرای طرح تحول انرژی برنامه ساخت تعداد زیادی رآکتور هسته‌ای کوچک و بزرگ و گسترش این انرژی را در دستور کار قرار داده است.

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان، لهستان به منظور اجرای طرح تحول انرژی، در حال حرکت به سمت انرژی هسته ای و ساخت تعداد زیادی راکتور بزرگ و کوچک است. به ندرت مسئولی در این کشور از آسیب زیست محیطی این اقدام می ترسد و آنها بیشتر نگرانند که برنامه های ورشو کارساز نشوند.

در سه سال آینده، ساخت اولین نیروگاه هسته ای لهستان قرار است درست بین دو روستای کوپانینو و لوبیاتو در حدود 90 کیلومتری گدانسک ساخته شود.

قرار است حدود 350 هکتار جنگل پاکسازی شود تا فضا برای کیلومترها خطوط لوله باز شود. آب خنک کننده راکتور از طریق آن به نیروگاه هدایت می شود و به دریا باز می گردد. علاوه بر این، قرار است یک اسکله ساخته شود که بتوان از طریق آن مواد ساخت نیروگاه را با کشتی حمل کرد.

در حال حاضر بیش از 70 درصد برق در لهستان از زغال سنگ تولید می شود. انتظار می رود این سهم تا سال 2040 به هشت درصد کاهش یابد. نیمی از تولید برق باید از انرژی های تجدیدپذیر و به دنبال آن برق از انرژی هسته ای باشد. علاوه بر نیروگاه اتمی Kopanino-Lubiatów، دومین نیروگاه در نزدیکی Konin، تقریباً 300 کیلومتری فرانکفورت/اودر، در محل یک نیروگاه با سوخت زغال سنگ که در حال حاضر هنوز فعال است، برنامه ریزی شده است. این دو نیروگاه هسته ای قرار است در سال های 2033 و 2038 به صورت آنلاین راه اندازی شوند و در درازمدت با هم تا 9 گیگاوات برق تولید خواهند کرد.

علاوه بر این، لهستان قصد دارد 79 راکتور کوچک به نام SMR بسازد که هر یک با خروجی 300 مگاوات است. انتظار می رود که آنها یک سوم انرژی هسته ای آینده را تامین کنند و به طور محلی کل شهرها یا کارخانه ها را با برق و گرما تامین کنند. اولین SMR قرار است در سال 2028 آنلاین شود.

بر اساس نظرسنجی انجام شده در نوامبر 2023، 83.5 درصد از لهستانی ها از ساخت نیروگاه های هسته ای در این کشور حمایت می کنند که این چرخشی 180 درجه را نشان می دهد. حدود 40 سال پیش، هنگامی که تنها 20 کیلومتر خط لوله هنگامی که ساخت نیروگاه هسته ای در زارنوویس در نیروگاه هسته ای در حال حاضر برنامه ریزی شده در دریای بالتیک آغاز شد، فاجعه در چرنوبیل رخ داد. پس از اعتراضات متعدد در سراسر لهستان، این طرح ها کنار گذاشته شد.

"آدام تراکزیک"، دانشمند علوم سیاسی و مسئول نظرسنجی در اندیشکده مورین کامن ورشو، می گوید لهستانی ها امروز حذف تدریجی هسته ای آلمان را یک اشتباه بزرگ می دانند. لهستانی‌ها آلمانی‌ها را عمل‌گرا می‌دانند – و این مرحله را درک نمی‌کنند. به‌ویژه وقتی می‌شنوند که پس از تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای، برخی از نیروگاه‌های زغال‌سنگ دوباره آنلاین شدند. برای لهستان، انرژی هسته‌ای پروژه‌ای است که به استقلال بیشتر این کشور در زمینه انرژی کمک می کند.

"مونیکا موراویچکا" از دیگر دانشمندان در این زمینه البته کمتر خوشبین است. وی گفت: اینکه واقعاً می‌توان گفت که به لطف نیروگاه‌های هسته‌ای کشوری مستقل می‌شود سؤال برانگیز است .فناوری و سوخت باید وارد شود. اما این درست است که انرژی هسته ای می تواند انرژی پایدار را تضمین کند و ایمن است.

آدام تراکزیک هم گفت: لهستانی‌ها دیگر از فاجعه‌ای مانند چرنوبیل نمی‌ترسند. وی گفت: چرنوبیل مدت‌ها پیش بود. اما ترس از افزایش هزینه‌های انرژی و هوای بد واقعی است.

ایالت های براندنبورگ آلمان، مکلنبورگ-پومرانی غربی و زاکسن برای مدت طولانی علیه طرح های نیروگاه هسته ای لهستان اعتراض کردند. این امر در کشور همسایه با مخالفت مواجه شد. آدام تراکزیک اعلام کرد که آنچه حتی غیرقابل درک‌تر از حذف تدریجی هسته‌ای آلمان است این است که آلمان از دیگران می‌خواهد همین کار را انجام دهند.

از زمانی که پارلمان اتحادیه اروپا در ژوئیه 2022 انرژی هسته ای را در کنار گاز طبیعی به عنوان فناوری های سبز اعلام کرد، آلمان دیگر قادر به توقف طرح های نیروگاه هسته ای لهستان نبوده است. بر این اساس به عنوان بخشی از مشاوره های فرامرزی، کشورها اجازه دارند نظرات خود را بیان کنند و سؤال بپرسند، اما نه بیشتر. این مشاوره در آوریل 2023 تکمیل شد. هندریک فیشر، در وزارت امور اقتصادی، کار و انرژی براندنبورگ می گوید: من خودم مخالف انرژی هسته ای هستم، اما باید درک کنم که همسایگان ما دیدگاه متفاوتی دارند.

هنگام برنامه ریزی نیروگاه های هسته ای، دولت لهستان فرض می کرد که انرژی هسته ای می تواند به آلمان صادر شود. کریستینا هاورکمپ، مدیر عامل آژانس انرژی آلمان dena، البته قطعاً این موضوع را رد می کند. وی در این باره گفت: آلمان نه تنها از نیروگاه های هسته ای، بلکه در کل انرژی هسته ای – از جمله نیروگاه های وارداتی" چشم پوشی کرده است. او اعلام کرد که درباره برنامه‌های هسته‌ای ورشو تردید دارد و در این باره گفت: مردم لهستان احتمالاً نمی‌دانند که این پروژه چقدر طول می‌کشد، چه مشکلاتی در پی خواهد داشت، مانند تأسیسات ذخیره‌سازی نهایی ضروری، و اینکه در نهایت هزینه آن بسیار بیشتر از آنچه در برنامه ریزی گنجانده شد خواهد بود.

از طرف دیگر ساکنان جوامع اطراف نیروگاه هسته‌ای برنامه‌ریزی‌شده در دریای بالتیک در این باره اختلاف نظر پیدا کرده اند. بسیاری از کسانی که گردشگری کشاورزی می‌کنند یا خانه‌های تابستانی دارند، می‌ترسند که جذابیت منطقه از بین برود. اما آنها در اقلیت هستند. اما بررسی ها نشان می دهد که بیش از 70 درصد جمعیت محلی از نیروگاه هسته ای حمایت می کنند. دولت اعلام کرده یک بزرگراه و یک اتصال ریلی قرار است ساخته شود، هزاران شغل و هجوم عظیم پول وعده داده شده است و اعلام شده که در این صورت هیچ وقت کمبود برق وجود نخواهد داشت.

تلاش ناامیدانه اتحادیه اروپا برای توافق بر سر مسئله پناهندگی تا کریسمستحمیل حقوق بشر مادی به کشورهای اسلامی از سوی اتحادیه اروپا

انتهای پیام/

مقاله اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *